سامانه‌های پرداخت نوین در آزاد راه‌های کشور (سپندار)

سامانه‌های پرداخت نوین در آزاد راه‌های کشور (سپندار)

سپندار تحقق ایده به‌کارگیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در سایر حوزه‌ها است. پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی یا electronic toll collection (ETC) سال‌ها است در کشور‌های توسعه‌یافته جهان اجرا شده است. این موضوع در ایران ابتدا به ‌صورت محدود و سپس به‌صورت گسترده برنامه‌ریزی و اجرا شد.
در سال ۱۳۹۶ کنسرسیوم سپندار با حضور هفت شرکت تشکیل شد. پس از برنده شدن این کنسرسیوم در فراخوان منتشر شده از سمت وزارت راه‌ و شهرسازی و امضای تفاهم‌نامه‌ای میان اعضای کنسرسیوم و وزارت راه و شهرسازی کشور، شرکت سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور (سپندار) سهامی خاص متولد شد. در ۲۶ اسفند ۹۶ شرکت-پروژه سپندار با دریافت مجوز از هیئت دولت ثبت گردید و در نهایت قرارداد این پروژه در سال ۱۳۹۷ بین شرکت سپندار و وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌و نقلی کشور منعقد شد.
سپندار در ابتدا با هدف الکترونیکی کردن پرداخت عوارض در تمام آزادراه‌های کشور فعالیت خود را آغاز کرد. اما، امروز با امکاناتی که این پروژه در اختیار ذینفعان اصلی خود قرار می‌دهد، به بهترین ابزار برای توسعه ظرفیت‌های شبکه آزادراه‌هی کشور با هزینه کمتر، بهره‌وری بیشتر و روش‌های کارآمدتر در حوزه‌ی مدیریت ترافیک تبدیل شده است. امکان محاسبه پیمایشی عوارض (بر اساس مسافت پیمایش شده)، امکان محاسبه پویای عوارض (بر اساس زمان تردد)، امکان محاسبه شناور عوارض (بر اساس زمان پرداخت)، امکان ارائه طرح‌های تخفیفی عوارض (بر اساس تعداد تردد، نوع پلاک، …) و غیره، از جمله امکانات بی‌شمار این سامانه در مدیریت ترافیک و مدیریت بهینه منابع ملی کشور است.

سال تاسیس1396
وبسایتwww.sepandaar.com
آدرسخیابان یوسف‌آباد، پایین‌تر از میدان کلانتری، ساختمان بانک دی، پلاک ۳۱۵
تلفن88618497