نوای دیار خرد (دید)
توسعه پلتفرم «دید» از بهار سال ۱۳۹۹ توسط تیمی متخصص و با تجربه در حوزههای نرمافزار، هوش مصنوعی و رشد استارت آپ در شرکت نوای دیار خرد با سرمایهگذاری تِکونچرز شروع شد و بعد از عبور از فاز مطالعات اولیه و بررسی امکان سنجی توسعه محصول به لحاظ فنی به مدت ۵ماه، فرایند توسعه نسخه اولیه پلتفرم آغاز شد.
با توجه به نوآورانه بودن توسعه پلتفرم و عدم دسترسی به نمونههای مشابه داخلی که نیاز به کدنویسیهای پیچیده مرتبط با هوش مصنوعی دارای قابلیتهای پردازش و تشخیص تصاویر داشت، این فاز نزدیک به ۸ ماه به طول انجامید و از سال ۱۴۰۰ فرایندهای تبدیل نمونه اولیه به نسخه قابل عرضه آغاز شد.
علیرغم الگوبرداری محصولی پلتفرم «دید» از پینترست، طراحی درست رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) در این فاز اهمیت بسیار زیادی داشت چراکه تحقق اهداف بعدی شامل اهداف بازاریابی محصول به پیادهسازی درست این موارد بستگی داشت. بعد از تستهای متعدد و جمعبندی نهایی این بخش که حدوداً ۶ماه به طول انجامید ابتدا نسخه وب پلتفرم «دید» با آدرس دامنه www.deed.ir و سپس نسخه اپلیکیشن آماده شد.
فاز بعدی توسعه محصول تعیین دستههای محتوایی و بارگذاری حداقل قابل قبول محتوا برای هر دسته بر اساس تحلیلهای مرتبط با جرم بحرانی هر دسته محتوایی بود. بنابراین برای دو دسته محتوایی دکوراسیون داخلی و مد و پوشاک خزندهها (کرالرها) محتوا برنامه نویسی شد. محتواهای این بخشها با لحاظ کردن استانداردهای سختگیرانه جهت بارگذاری محتواهای با کیفیت بسیار بالا و تطابق با فرهنگ ایرانی – اسلامی بر روی پلتفرم بارگذاری شد به طوریکه بعد از گذشت ۴ماه به بیش از ۲میلیون محتوا در دو دسته یاد شده رسید.
فاز ورود به بازار با عرضه نسخه اپلیکیشن پلتفرم در استورهای داخلی و خارجی از جمله کافهبازار، مایکت و گوگلپلی از مهرماه ۱۴۰۱ آغاز شد. همزمان با عرضه محصول کمپینهای معرفی پلتفرم نیز در فاز اولیه شروع شد به طوریکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ هزار کاربر اپلیکیشن «دید» را نصب و بازدید از وبسایت «دید» به بیش از ۳۰۰ هزار بازدید در روز رسید. علاوه بر این در این فاز و از اواخر آذرماه بعد از گرفتن بازخورد از کاربران امکانات بیشتری شامل بهبود جستجوی تصویری و رفع محدودیتهای جستجو ایده و همینطور دسته محتوایی حیوانات به پلتفرم اضافه شد تا فرایندهای توسعه محصول و محتوا وارد فاز تازهای شود…